Julkaistu: 05.10.2017 00.00

Hippoliigan Ohjeistus

Hippoliigan pelitapahtumien ohjeistus

Pelitapahtumat

Pelipäivän ja pelitapahtuman järjestämisestä vastuussa oleva seura huolehtii paikalle riittävän määrän toimitsijoita ja pelinohjaajia tapahtumaa varten. Jokaisessa ottelussa pitää olla paikalla vähintään yksi kellottaja, joka huolehtii vaihtojen pituuksista ja niiden ilmoittamisesta ja pelinohjaaja, joka huolehtii pelin sujuvuudesta ja järjestyksestä kaukalossa. Järjestävällä seuralla on vastuu ottelutapahtuman sujuvuudesta. Järjestävä seura huolehtii myös tapahtuman kioskitoiminnasta F1 ja F2 sarjoissa. Buugin ja minihallin pelipäivätapahtumissa ei ole mahdollisuutta pitää kioskia.

Jyväskylän (Buugi ja minihalli) pelitapahtumissa kotijoukkue vastaa aina pelinohjauksesta ja vierasjoukkue ajanotosta. Tekojäillä pelattavien F-sarjojen 5 vs. 5 pelitapahtumissa molemmista joukkueista tulee yksi pelinohjaaja. Pelinohjaajat myös huolehtivat ajanotosta ottelun aikana, ellei toisin mainita. Pelivuoron joukkueiden toimihenkilöt/vanhemmat huolehtivat, että välilaidat ja maalit saadaan paikalleen mahdollisimman nopeasti. Pelivuoron jälkeen pelivuorolla pelanneiden joukkueiden toimihenkilöt/vanhemmat huolehtivat välilaitojen ja maalien siirtämisestä jäänajon ajaksi, jonka jälkeen seuraavaksi aloittavien peliryhmien toimihenkilöt huolehtivat välilaitojen ja maalien laittamisesta paikalleen.

Pelisäännöt otteluissa

Aikataulu ja ohjeistus:

F1 ja F2:

Kaukalo jaetaan kahteen (2) osaan.

Joukkueet pelaavat vastakkain 4 kenttäpelaajalla ja 1 maalivahdilla.

Ottelut pelataan sinisellä kiekolla F2 -sarjassa ja mustalla kiekolla F1 -sarjassa. Valmentajat voivat tarvittaessa muuttaa käytäntöä ottelukohtaisesti.

Kaukalossa pelaa aina samanaikaisesti 4 joukkuetta, kaksi joukkuetta molemmilla kenttäpuoliskoilla. Jos ryhmät eivät mene tasan ja pelipäivän viimeisellä jäävuorolla on kaksi joukkuetta, niin joukkueilla on mahdollisuus pelata isolla kentällä joukkueiden valmentajien yhteisellä päätöksellä.

Joukkueet pelaavat pelipäivien molemmat ottelunsa peräkkäin. Jokainen joukkue pelaa kaksi 46 minuuttia kestävää ottelua (juokseva aika). Ensimmäisen pelin (Ottelupari 1) jälkeen pidetään 5 minuutin tauko ja vaihdetaan vastustajaa (Ottelupari 2).

Mahdollisuuksien mukaan voidaan viimeisen ottelun jälkeen ampua rangaistuslaukaukset, joissa jokainen joukkueen pelaaja pääsee ampumaan rangaistuslaukauksen.

Jokaiselle pelivuorolle on varattu kaksi (2) tuntia jääaikaa, jonka puitteissa ottelut pitää saada toteutettua yllä mainitulla tavalla. Kahden ottelun jälkeen tapahtuva jäänajo on laskettu mukaan pelivuoroon.

5vs. 5 ottelutapahtumissa ottelun kesto vaihtelee tapahtumalle varatun jääajan mukaan. 5 vs. 5 ottelutapahtumiin tulee erillinen ohjeistus.

F1, F2 ja G1 sarjoissa vaihdon pituus on kaksi (2) minuuttia juoksevana aikana

Pelisäännöt F1, F2 ja G1

Otteluissa ei ole jäähyjä. Selkeistä vahingoittamisyrityksistä (mailalla lyömiset, kovat taklaukset, kampitukset ym.) pelaaja ohjataan pelinohjaajan toimesta suoraan vaihtoaitioon valmentajan puhuteltavaksi. Pelinohjaaja viheltää pelin poikki ja ohjaa rikkoneen pelaajan suoraan vaihtoaitioon.

Pelinohjaajan, tai valmentajan päätöksellä, pelaajan selkeistä sääntörikkomisista on valmentajan jätettävä pelaajalta vähintään yksi (1) vaihtokierros välistä. ”Jäähyllä” oleva pelaaja suorittaa jäähynsä omassa vaihtoaitiossa ja peliä pelataan edelleen neljällä (4) kenttäpelaajalla. Valmentajilla on vastuu pelaajien käyttäytymisestä kaukalossa otteluiden aikana. Toistuvista vaarallisista rikkomuksista, pelaaja voidaan poistaa pelitapahtumasta valmentajan, tai pelinohjaajan päätöksellä.

Ottelut aloitetaan ”keskiympyrästä”. Maalien jälkeen nopea aloitus ”keskiympyrästä”.

Maalivahdin torjuttua kiekon sulkemalla kiekon haltuunsa, kiekko siirretään mahdollisimman nopeasti torjunnan tehneen joukkueen maalin taakse oman joukkueen pelaajan toimesta (F-sarja) tai pelinohjaan (G-sarja), josta kiekollinen joukkue jatkaa pelin pelaamista. Pelinohjaaja ohjaa laukauksen tehneen joukkueen pelaajat siirtymään viiden (5) metrin päähän kiekollisen joukkueen maalin edustalta. Kiekoton joukkue jatkaa pelaamista kiekollisen joukkueen lähdettyä liikkeelle maalin takaa.

Otteluissa viiden maalin eron jälkeen, häviöllä oleva joukkue ottaa viidennen kenttäpelaajan kentälle. Kymmenen maalin eron jälkeen häviöllä oleva joukkue ottaa kuudennen kenttäpelaaja kentälle jne. Jos häviöllä oleva joukkue kaventaa maalieron neljään (4) maaliin, niin pelaaminen jatkuu normaalisti neljällä (4) kenttäpelaajalla.

Seurojen velvollisuus on kouluttaa pelinohjaajia toimimaan Hippoliigan pelitapahtumissa edellä mainitulla tavalla.

Yleinen toimintatapa joukkueiden toimihenkilöillä ottelutapahtumissa

Joukkueet pyrkivät peluuttamaan tasavahvoja joukkueita. Joukkueiden valmentajat pyrkivät peluuttamaan tasavahvoja kentällisiä ja pelaajia toisiaan vasten.

Pelinohjaajien toiminta aloituksissa ja ohjaamisessa pitää olla selkeää ja ripeää.

Ottelun kellottaja huolehtii vaihtojen pituuksista ja jokaisen vaihdon pituus on aina sen hetkisestä pelitilanteesta riippumatta kaksi minuuttia.

Ottelutapahtumissa toimivilta toimihenkilöiltä (valmentajat, huoltajat, pelinohjaajat ja ajanottajat) edellytetään urheilun arvomaailmaan sopivaa käyttäytymistä. Joukkueiden toimihenkilöillä on myös vastuu huolehtia, että myös pelaajien vanhemmat käyttäytyvät katsomossa urheilun arvomaailman mukaisella tavalla.

Hippoliigaan osallistuvilla seuroilla on velvollisuus kouluttaa Hippoliigassa toimivat pelinohjaajat ja ajanottajat pelitapahtumia varten.

Seuran uusimmat

Diskos Jyväskylä ry

Sykeraitti 7
40630 Jyväskylä

y-tunnus:1061742-6